Hur ser ditt företags digitala närvaro ut? Att synas på nätet har blivit allt viktigare och inte mycket tyder på att det kommer att förlora sin relevans i framtiden. Det är snarare tvärtom. Att även fortsatt plöja ner pengar i det slukhål som traditionell marknadsföring innebär är att man som företag missar viktiga affärsmöjligheter.
Du annonserar i en tidning och betalar dyra pengar för att synas - men syns du verkligen i den omfattning du tänker dig? Och, vilken målgrupp är det egentligen som ser din annons? Genom att ta steget från det analoga till det digitala så kommer du att få många fördelar. Vi ska här titta närmare på ett av de bästa alternativen som finns och detta i form av Google Ads.
Google Ads är ett kraftfullt verktyg för att fånga nya kunder och för att få en verksamhet att växa. Att starta en kampanj via Google Ads - och därigenom få din annons synlig längst upp på Google under en specifik sökning. Säg att du säljer padelracket och att du har din butik i Stockholm. Då vill du också vara synlig under orden Padelracket Stockholm och exempelvis köpa padelrack i Stockholm, prisvärda padelracket i Stockholm och så vidare - de två senare är exempel på något som på fackspråk kallas för longtail-sökningar där man kan få upp längre sökningar innehållande fler ord. Vilket här tilläggs som en liten fotnot och som inte är något vi behöver gå djupare in på än så.
Men! Du vill alltså öka din synlighet på nätet under vissa sökord och helst av allt så vill du synas i den lista som kommer efter annonserna - den organiska listan. Detta handlar dock om ett långsiktigt jobb då konkurrensen är stor och då man får räkna med att det krävs ett hårt, målmedvetet jobb innan en klättring kan komma att ske.
Genom Google Ads så ger du dig istället en kickstart och skapar en synlighet via de annonser som syns. Det sker klick även på annonserna - till skillnad mot vad många tror - och det sker dessutom ganska många sådana; förutsatt att den kampanj man startat är genomtänkt och bra. Fördelarna med Google Ads är många och här nedan tänkte vi rada upp några av dessa - enligt följande: